Tässä kirjoituksessa käsittelen ottomoottorin purkamista ja rakennetta
Aloitimme moottorin purkamisen irroittamallla ventiiilikopan jotta saisimme kannen pultit auki
Irroitimme ventiilikopan ja nokkaakselit. Avasimme myös kansipultit ja nostimme sylinterikannen pois. Tässä moottorissa pitää vaihtaa kansipultit aina kannen irroituksen yhteydessä
Tässä on ventiilin painin kupit paikallaan. Venttiilin painikuppi painaa venttiiliä auki kun nokka akselin nokka painaa sitä
nytten paininkupit ovat nostettu pois
Tässä sylinterikansai toiselta puolelta jossa on pako ja imuventtilit sijaitsevat.
Seuraavaksi käänsimme moottorin pukilla ympäri ja irroitimme öljypohjan
Irroitimme männät ja avasimme kampiakselin laakerikannen pultit ja nostimme sen pois
Tässä männät irroitettuna. Männät on hyvä laittaa siihen järjestykseen jossa ne otettiin pois
Kuvassa olevapyöreä esine on mäntäjoka on kiini kiertokangessa männän tapilla
Laitoimme mäntiin öljyä jotta ne on helpompi laittaa takaisin
Puristimme männänrenkat kasaan ja iskimme männät takaisin moottoriin ja kiristimme ne momenttiin
Asetimme laakeri kannen paikalleen ja kiristimme momenttiin
kuvassa näkyy kampiakseli ja vauhtipyörä ja kampiaskelin laakerit
Öljypohjan kiinnitys ja momenttiin kiristäminen on viimeinen asia alakerran kasaamisessa
Sylinterikannen paikalleen laittaminen ja momenttiin kiristäminen oikeassa järjestyksessä auto datasta löytyy ohjeet siihen
Nokka kepit asetettu paikalleen ja venttiilikopan kiristäminen
hammas hihna välittää voiman nokkaakseleille ja oikean ajotuksen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti