keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Mäntämoottorin rakenteeseen perehtyminen

Tässä kirjoituksessa käsittelen ottomoottorin purkamista ja rakennetta


Aloitimme moottorin purkamisen irroittamallla ventiiilikopan jotta saisimme kannen pultit auki

Irroitimme ventiilikopan ja nokkaakselit. Avasimme myös kansipultit ja nostimme sylinterikannen pois. Tässä moottorissa pitää vaihtaa kansipultit aina kannen irroituksen yhteydessä
Tässä on ventiilin painin kupit paikallaan. Venttiilin painikuppi painaa venttiiliä auki kun nokka akselin nokka painaa sitä



nytten paininkupit ovat nostettu pois
 Tässä sylinterikansai toiselta puolelta jossa on pako ja imuventtilit sijaitsevat.
Seuraavaksi käänsimme moottorin pukilla  ympäri ja irroitimme  öljypohjan
 Irroitimme männät ja avasimme kampiakselin laakerikannen pultit ja nostimme sen pois



  Tässä männät irroitettuna. Männät on hyvä laittaa siihen järjestykseen  jossa ne otettiin pois
Kuvassa olevapyöreä esine on mäntäjoka on kiini kiertokangessa männän tapilla
Laitoimme mäntiin öljyä jotta ne on helpompi laittaa takaisin

Puristimme männänrenkat kasaan ja iskimme männät takaisin moottoriin ja kiristimme ne momenttiin
Asetimme laakeri kannen paikalleen ja  kiristimme momenttiin
kuvassa näkyy kampiakseli  ja vauhtipyörä ja kampiaskelin laakerit 
Öljypohjan kiinnitys ja momenttiin kiristäminen  on viimeinen asia alakerran kasaamisessa
Sylinterikannen paikalleen laittaminen ja momenttiin kiristäminen oikeassa järjestyksessä auto datasta löytyy ohjeet siihen 
 Nokka kepit asetettu paikalleen ja venttiilikopan kiristäminen 

Viimeinen asia hammas hinan paikalleen laittaminen ja kiristäminen
hammas hihna välittää voiman nokkaakseleille ja oikean ajotuksen 
                                         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti